نشست تخصصی معلمان مدارس چندپایه شهرستان نقده

نشست تخصصی معلمان مدارس چندپایه شهرستان نقده

معاونت آموزش ابتدایی شهرستان نقده در قالب توانمندسازی و بهسازی معلمان مدارس چندپایه روستایی شهرستان نقده و برداشتن گامی موثر و تاثیر گذار در امر آموزش، اقدام به طراحی آموزشی در قالب وبینار تخصصی در روز سه شنبه مورخه 18/6/99  نمود. این وبینار تخصصی چهارمین نشست از سلسله نشست های مجازی انجمن علمی آموزشی شاخه نقده بود که با حضور مدرسان کشوری و تئورسین های سیستم های آموزشی و تحلیل گران حوزه آموزش برگزار گردید. در این وبینار حضور فعال مدیر آموزگاران و آموزگاران مدارس چندپایه روستایی جلوه گر عنایت تمام عیار همکاران به مقوله چندپایه و جایگاه خطیر آموزش دراین ساحت آموزشی بود. مهمان ویژه این نشست دکتر مرتضوی زاده (مدرس دانشگاه فرهنگیان) نویسنده و مولف کتابهای کاربردی و تخصصی در زمینه کلاس های چندپایه و نظریه پرداز کلاس های چندپایه بود و مدرس مسئول این وبینار دکتر رزم آرا رئیس انجمن علمی و آموزشی معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی و نظریه پرداز سیستم های آموزشی بودند که با حضور خود رونق علمی به وبینار داده بودند.

در آغاز وبینار رابط انجمن علمی شاخه نقده از حضور پویا و خودجوش تمامی همکاران مدارس چندپایه شهرستان تقدیر کردند و به مهمان ویژه و مدرس دوره خوش آمد گفتند و دو سوال کلیدی و بنیادی از مدرس دوره دکتر رزم آرا پرسیدند:

1 ) معلمان چگونه می توانند دانش خود را در این شرایط بحرانی بیماری کرونا در اختیار دانش آموزان قرار دهند؟ (راههای انتقال دانش)

2 )راهکارهای لازم در جهت ارتقای آموزشی در شرایط بحرانی در کلاس های چندپایه با توجه به اینکه می دانیم کلاس های چندپایه در دنیا نسخه بردار نیستند ، همه ما مسئولیم آن را کارآمد کنیم ، اما چگونه؟

در ادامه جلسه دکتر رزم آرا ضمن تقدیر از حضور گرم همکاران شهرستان نقده در وبینار ، به معرفی کامل دکتر مرتضوی زاده پرداخته و رزومه ای از فعالیت های علمی و تالیفات آموزشی و کتابها و مقالات ایشان ارائه دادند.

در ادامه وبینار دکتر مرتضوی زاده در ابتدای سخنان خود برای آشنایی شرکت کنندگان در وبینار با فضای مدارس چندپایه در استان اصفهان و کهگلویه و بویر احمد ، مجموعه عکسهایی از کلاس های مدارس مختلف کشور نشان دادند و به نام های متفاوت و گوناگون کلاس های چند پایه اشاره کردند:(کلاس زندگی، کلاس خوشه ای، کلاس ترکیبی، کلاس در حال حرکت، کلاس عمودی و …)

آقای دکتر در تعریف کلاس های چندپایه اصطلاح کلاس زندگی را به کار بردند، چون در این کلاس ها سنین مختلف از کوچک تا بزرگ، دانش آموزان با نسبت فامیلی و حس دوستی و صمیمت نمود و جلوه بیشتری دارد. همچنین خاطر نشان شدند که محتوا و برنامه درسی بر اساس نیازهای کلاس های چندپایه متفاوت هستند و گوشزد کردند که کلاس های چندپایه اختصاص به دوره ابتدایی ندارد و در مقطع متوسطه نیز کلاسهایی با این چارچوب وجود دارد که معلمان دروس زیست و ریاضی و فیزیک و همچنین دروس دینی و قرآن و عربی را توسط یک معلم تدریس می کنند که در مقطع متوسطه به این قبیل کلاسها ،نام “کلاس های چند مهارتی مواد درسی متنوع” اطلاق می شود. جناب دکتر عنوان کردند که این کلاس ها می تواند تا ده پایه پذیرای دانش آموزان باشد و در کشور ما در سطح 14 استان اجرا می گردد.

دکتر مرتضوی زاده همچنین تاریخچه ای از کلاسهای چندپایه را ارائه دادند و عمر پیدایش این قبیل کلاسها را هم سنگ با آموزش سنتی دانستند. همچنین بیان داشتند که کلاس های چندپایه در تمام جهان وجود دارد و تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در برنامه های آموزشی خود به این مهم توجه ویژه ای مبذول داشته و در بیشتر کشورها انتخابی بوده و به صورت فرصت آموزشی به آن نگاه می شود اما متاسفانه در ایران این قبیل کلاس ها به صورت معضل و تهدید برای سیستم آموزش قلمداد می شوند. در کشورهایی که به صورت فرصت نگاه می شود به عنوان عامل پیشرفت تحصیلی و افزایش اعتماد به نفس و عامل جامعه پذیری به آن نگاه می شود.

آقای دکتر همچنین علل استفاده از کلاس های چندپایه را در دو مورد بر شمردند:

1 ) کمبود دانش آموز(مثال بارز: کشور ایران)

2 ) کمبود معلم (مثال بارز: کشور آفریقای جنوبی)

ایشان عوامل جغرافیایی ، جمعیتی ، فرهنگی و تاریخی را نیز از علل دیگر فرعی تاثیرگذار عنوان کردند.

جناب مرتضوی زاده همچنین مشکلات کلاس های چندپایه در ایام بیماری کرونا را به قرار زیر عنوان داشتند:

-وضع نامناسب مالی خانواده ها در روستا و جوامع عشایری و نبود آموزش مجازی به خاطر نداشتن ابزارها و وسایل مناسب

-نا آشنایی معلمان  و والدین و دانش آموزان با فضای مجازی و نحوه کار و امکانات آن

-سرعت پایین اینترنت

-فاصله طولانی کلاس های چندپایه با نقاط شهری

-نبود فرصت و زمان کافی برای آموزش و تدریس در کلاس های چندپایه

ایشان همچنین راهکارهای آموزش در کلاس های چندپایه را در موارد زیر خلاصه کردند:

-توانایی معلم در استفاده از نرم افزارهای آموزشی در شبکه های مجازی

-آموزش نرم افزارها و وسایل فضای مجازی برای معلمان، والدین و دانش آموزان

-تدریس معکوس(معلم تدریس های خود را ضبط کند و در قالب نرم افزارهای آموزشی به دانش آموزان ارائه دهد)

-تقسیم کار در امر آموزش در بین معلمان مقاطع و کلاس های متفاوت چند روستا و ایجاد کار تیمی در نحوه ارائه آموزش

ایشان همچنین خاطر نشان شدند که در آموزش مجازی بهترین معلم یاران و خلیفه های آموزشی همان والدین هستند که بازوی توانمند در آموزش و شرکای ارائه آموزش مطلوب هستند.

در ادامه وبینار دکتر رزم آرا نیز در مورد کلاس های چندپایه به ارائه مطالب علمی پرداختند و کلاس های چندپایه را پاشنه آشیل آموزش جامع دانستند و به این کلاس ها به عنوان فرصت مناسب ارائه جامع دروس و یادگیری محتوای آموزشی نگاه کردند.

ایشان همسان سازی و بومی سازی آموزش در کلاس های چندپایه را جزو مولفه تاثیر گذار در تعمیق یادگیری دانستند.

دکتر رزم آرا هم چنین بحث یادگیری را بحثی تلفیقی و تعاملی عنوان کردند و برای غنای بیشتر در این کلاس ها تجارب همکاران را نیز راهگشا دانستند.

ایشان مشکلات کلاس های چندپایه را این چنین برشمردند:

-کمبود زمان

-دو زبانه بودن

-ضعف بنیه علمی دانش آموزان

-راهگشا نبودن و جامع نبودن روش های آموزش

-حجم زیاد و نامناسب و ناهمخوان کتاب ها با نیاز کلاس های چندپایه

-کمبود اطلاعات و  تجارب معلمان جدید و تازه کار

-سواد پایین اولیا و ناتوانی آنها در گره گشایی در امر آموزش

-نامناسب بودن هرم توزیع تجهیزات آموزشی که باید از پایین به بالا باشد اما متاسفانه برعکس است.

ایشان برای فایق آمدن بر مشکلات آموزشی در این نوع کلاس ها بر مولفه های زیر تاکید ورزیدند:

-پرورش اعتماد به نفس در دانش آموزان و اولیای آنها

-هم آموزی دانش آموزان چندپایه از همدیگر و توجه به توانایی های فردی و گروهی و تیمی

-اندیشیدن بر راهکارهای حل مشکلات و چالش ها

-توجه به آموزش های چندفرهنگی در مناطق دو زبانه

دکتر رزم آرا برای ارتقای کیفیت آموزش در کلاس های چندپایه به سه نوع تفکر اشاره کردند:

-تامل قبل از تدریس(ایجاد راهبرد و تعیین هدف)

-تامل در حین تدریس(انتخاب رویه و روش و استراتژی)

-تامل بعد از تدریس(ارزیابی مقدار قدرت سنجش و برازش رویکردهای تاثیر گذار در آموزش)

ایشان انواع آموزش در دنیای امروزی را مشتمل بر سه نوع دانستند:

-آموزش حضوری

-آموزش نیمه حضوری

-آموزش غیر حضوری

ایشان نبود وقفه در آموزش، یادگیری و تحصیل دانش آموزان را یک معیار مهم در آموزش در شرایط بحرانی بیماری کرونا دانستند و یکی از چالش های نوظهور امروزی در سیستم های آموزشی را قطع ارتباط معلم با دانش آموز دانستند.

ایشان همچنین خواستار شدند معلمان چندپایه این شعار را نصب العین خود کنند و برای دست یابی به آن تلاش نمایند: (معلمان توانمند برای آموزش توانمند و برای آموزش و پرورش توانمند.)

پست های مرتبط

بدون پست مرتبط یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *